Geschiedenis van Scouting Wartburg

Verhalen uit 1930 tot 2010

Ter gelegenheid van het 80-jarige bestaan van Scouting Wartburg is er in 2010 een prachtig boek over onze scoutinggroep verschenen. Enkele leden en oud-leden hebben de uitdagende taak op zich genomen om de rijke historie van de Wartburg in kaart te brengen en te bundelen in een boek van 180 pagina’s. Aan de hand van kleurrijke foto’s en illustraties, levendige teksten en persoonlijke herinneringen van oud-leden wordt ook het zogeheten Wartburggevoel duidelijk naar voren gebracht.

Het boek getiteld “80 jaar Scouting Wartburg. Het Wartburggevoel in 80 jaar geschiedenis en persoonlijke herinneringen” geeft een impressie van vrijwel alle ontwikkelingen binnen de Wartburggroep. Aan bod komen onder meer het oprichten van de groep in het jaar 1930, de diverse locaties waar de groep heeft verbleven, de clubhuizen en groepsbladen. Maar ook de oprichting van nieuwe onderdelen en de kenmerkende tradities en gedenkwaardige gebeurtenissen van deze bijzondere groep komen aan bod.

Inhoud van het Wartburgboek

• NLJO: Het ontstaan van Scouting Wartburg
  • 1930 – 1940: Het padvinderswerk zal u toelachen
  • 1940 – 1945: Juist in deze tijd
  • 1945 – 1950: Er zit schot in de troep
  • 1950 – 1960: Nu maar weer afwachten
  • 1960 – 1970: Het lang verwachte groepshuis
  • 1970 – 1980: Hoe hou je een groep in de lucht
  • 1980 – 1990: Nieuwe initiatieven
  • 1990 – 2000: De schouders eronder
  • 2000 – 2010: Recent verleden

Redactie en gastauteurs

De eindredactie en vormgeving van het jubileumboek over Scouting Wartburg is verzorgd door Marjolein Smeding-Hund en Femke Hund. Nicole Bauritius, Femke Hund, Leo Posthuma, Gideon Smeding en Igor Wortel hebben als hoofdauteurs gezamenlijk de inhoudelijke teksten geschreven. Daarnaast zijn er verschillende gastauteurs (oud-leden van de Wartburg) geweest die een bijdrage hebben geleverd aan ons door hun persoonlijke herinneringen op te schrijven. Tevens hebben veel leden foto’s aangeleverd.

Bestel ons jubileumboek

Het Wartburgboek is een uniek jubileumboek dat als echte Wartburger niet in je collectie mag ontbreken! Ook is het voor niet-leden en liefhebbers van scouting historie zeker een interessant boek. Je kunt een exemplaar bestellen door een e-mail te sturen naar voorzitter@scoutingwartburg.nl. Het boek is niet via reguliere boekwinkels te verkrijgen.