Wat zijn speltakken?

Leeftijdsgroepen

Scouting Nederland kent voor de jeugdleden diverse leeftijdsgroepen, die ook wel speltakken genoemd worden. Via de links hieronder kun je algemene informatie lezen die Scouting Nederland biedt voor deze speltakken. Laat je uitdagen en word ook lid van Scouting!

Spelvisie van Scouting Nederland

Jaarlijks organiseert Scouting Nederland voor alle leden diverse landelijke activiteiten en evenementen. Iedere scoutinggroep op zichzelf biedt haar leden een plezierige vrijetijdsbesteding door middel van wekelijkse opkomsten en zomerkampen. Door middel van actief samenspel met leeftijdsgenoten wordt via het scoutingprogramma en het gebruiken van creativiteit en fantatsie een bijdrage geleverd aan de vorming van de persoonlijkheid. Leden van scouting leren samenwerken, creatief te zijn en verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, elkaar en de wereld om hen heen. Scouting biedt kinderen en jongeren kansen zichzelf te ontwikkelen.

Speltakken van Scouting Wartburg

Bij Scouting Wartburg hebben we onderstaande speltakken binnen onze groep. In totaal heeft de Wartburg ruim 120 jeugdleden en daarnaast een aantal leidinggevenden, bestuursleden, vrijwilligers en oud-leden. Onze groep bevat zowel landscouting als waterscouting.

Vrijwilligers als leidinggevenden

Iedere leeftijdsgroep draait een eigen programma tijdens de opkomsten. De jeudgleden nemen samen met hun leidinggevenden deel aan leuke en uitdagende activiteiten, hebben de ruimte om te bewegen en om sociale contacten op te doen. Er worden creatieve thema’s bedacht voor het programma dat is aangepast aan de leeftijd binnen het speltak. De leidinggevenden zijn jongeren die zich als vrijwilliger inzetten voor de scoutinggroep. Deze jongeren leren bij de groep op een natuurlijke manier verantwoordelijkheid dragen, hun eigen programma’s bedenken en kunnen deelnemen aan landelijke en regionale evenementen of organiseren zelf activiteiten. Voor leidinggevenden worden ook trainingen gegeven.