Meteen naar de inhoud

Scoutinggroep in Amsterdam-Noord

Wat is scouting eigenlijk?

Scouting is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie in Nederland, met ruim 1100 scoutinggroepen verspreid over het hele land. Bij scouting bieden we je een super leuke en actieve vrijetijdsbesteding met veel afwisseling. Samen met je leeftijdsgenoten kun je elke week tijdens de opkomst deelnemen aan allerlei activiteiten. De leiding is er om je daarbij te begeleiden en zorgt ervoor dat de jeugdleden in een veilige omgeving kunnen spelen en leren. Het programma tijdens de opkomsten is gebaseerd op de spelvisie van Scouting die uitgaat van de groei en ontwikkeling van kinderen en jongeren en het leren samenwerken. De activiteiten varieren van spelletjes, sport, tochttechnieken, kampvuur stoken, insignes behalen, pionieren, roeien, leren zeilen en natuurlijk elk jaar op zomerkamp gaan!

Scouting Wartburg in Amsterdam

Als scoutinggroep zijn we onderdeel van Scouting Nederland. Onze groep de Wartburg is gevestigd in Amsterdam-Noord en behoort tot de regio Amsterdam-Amstelland.

• bestaan: al ruim 90 jaar Scouting Wartburg!
  • locatie: ons clubhuis is gelegen in het Vliegenbos
  • gemengde groep: jongens en meisjes samen in één groep
  • type scouting: we hebben zowel land- als waterscouting
  • speltakken: 6 verschillende leeftijdsgroepen
  • aantal leden: momenteel boven de 100 leden

Tradities bij scoutinggroepen

Bij scouting hebben we zo onze eigen gewoontes. Elke week als de leden bij elkaar komen wordt er aan het begin van de opkomst geopend. Sommige speltakken doen dit door middel van het hijsen van de vlag, andere zingen een lied of roepen een yell. Aan het eind van de opkomst sluiten we deze af op een soortgelijke manier. Tijdens de opkomst en bij regionale of landelijke activiteiten dragen we ons uniform (Scoutfit) met groepsdas en insignes. Nieuwe leden worden na enige tijd officieel geïnstalleerd. Meer over installeren en het uniform lees je op de pagina lid worden.