Installatie & dragen van het uniform

Wat is installeren?

Als je lid bent geworden bij onze scoutinggroep dan zul je na enige tijd geïnstalleerd worden. De installatie houdt in dat je een Scoutfit (uniform) mag gaan dragen en dat je na het doen van de belofte (je best te doen voor de groep en iedereen te helpen) officieel bij de groep hoort. Ouders en familieleden zijn natuurlijk van harte welkom om te komen kijken bij jouw installatie. Van de leiding ontvang je tijdens de installatie onder andere de groepsdas met dasring, maar ook krijg je het speltakteken, installatieteken, regioteken en een groepsnaambandje als badges voor op je uniform.

Waarom dragen scouts een uniform?

Elke speltak heeft een eigen kleur blouse of trui (rood, groen, blauw, beige) als uniform. Zo kunnen we laten zien dat we bij scouting horen en bij welke speltak. Om maar een vergelijking te maken, leden van een sportclub dragen ook een tenue als teken van herkenbaarheid. Je scoutfit is van speciale stof die tegen een stootje kan en makkelijk wasbaar is. Daarnaast dragen we bij de Wartburg allemaal de groepsdas in de kleuren grijs met donkerbruin.

Aanschaf van uniform

Om bij de groep geïnstalleerd te worden heb je een Scoutfit (uniform) nodig en eventueel een bijbehorend hoofddeksel. We vragen je om het uniform van te voren zelf aan te schaffen via de ScoutShop. Elke speltak heeft zijn eigen kleur uniform. De bevers dragen een rode trui, welpen hebben een groene blouse, scouts dragen een beige en stamleden een brique (roodbruine) blouse, zeeverkenners en loodsen kiezen voor een donkerblauwe.

• Bestel online je Scoutfit en andere leuke scouting artikelen via de ScoutShop op www.scoutshop.nl.

Bij je aanmelding als nieuw lid betaal je een eenmalig bedrag van € 25,- als inschrijfgeld. Hiervan wordt door de leiding de groepsdas en de insignes (voor op je uniform) gekocht. Neem voor verdere vragen over de installatie contact op met de leidinggevenden.